EIROPAS LATVIEÐU LAIKRAKSTS
“Pazaudçtâ” lustrâcija un Latvijas droðîba
127661
F64

Pensionçts jurists Klementijs Rancâns intervijâ Sallijai Benfeldei    24.01.2023

 

 

Jautâjums par valsts iekðçjo un ârçjo droðîbu ir bijis aktuâls visus Latvijas atjaunotâs neatkarîbas gadus. Protams, Latvijas dalîba NATO ârçjo, militâro droðîbu ir ïoti stiprinâjusi, bet jau pirms Krievijas uzsâktâ kaºa Ukrainâ bija labi redzams, ka mûsdienu technoloìijas ïauj plaði izvçrst t.s. hibrîdkaºu, viltojot informâciju un manipulçjot ar to. Tâpat nav noslçpums, ka iekðçjâ un ârçjâ droðîba ir cieði saistîtas un ka cilvçku noskaòojums un attieksme pret valsti to nopietni ietekmç. Savukârt ar attieksmi un noskaòojumu var manipulçt, to var veidot. Tâdçï Krievijas uzsâktâ kaºa laikâ jautâjums par Krievijas izlûkdienestu darbîbu un ietekmes aìentiem Latvijâ ir kïuvis ïoti aktuâls. Savukârt, runâjot par ietekmes aìentiem, nâkas atcerçties par bijuðajiem PSRS VDK aìentiem un ziòotâjiem Latvijâ jeb par to, kâ notika t.s. „èekas maisu” pâròemðana, cik ticama ir tajos atrodamâ informâcija un vçl citi jautâjumi, kuºi saistîti ar VDK. Tâdçï vçrts mazliet atskatîties vçsturç.

 

Îss ieskats vçsturç

Kâ zinâms, Latvijas PSR Augstâkâ Padome (AP) 1990. gada 4. maijâ pieòçma deklarâciju “Par Latvijas Republikas neatkarîbas atjaunoðanu”, bet reâla neatkarîba, protams, iestâjâs vçlâk. Jâpiebilst, ka Deklarâcijâ tika iekïauts 5. punkts, kas noteica pârejas periodu Latvijas Republikas valsts varas de facto atjaunoðanai. Pârejas periodam bija jânoslçdzas ar Saeimas sasaukðanu vispârîgâs, vienlîdzîgâs, tieðâs, aizklâtâs un proporcionâlâs vçlçðanâs. Tikmçr par augstâko valsts varas îstenotâju pârejas laikam tika atzîta Augstâkâ padome. Pârejas periods strauji noslçdzâs 1991. gada 21. augustâ, kad, reaìçjot uz apvçrsuma mçìinâjumu Maskavâ, kuºa mçríis bija izbeigt PSRS prezidenta Michaila Gorbaèova uzsâkto demokratizâcijas procesu, Latvijas Republikas Augstâkâ padome steidzamîbas kârtâ pieòçma konstitucionâlo likumu “Par Latvijas Republikas valstisko statusu”, de facto pasludinot pilnîgu valstisko neatkarîbu.

 

1991. gada 24. augustâ LR AP pieòçma lçmumu "Par PSRS valsts droðîbas iestâþu darbîbas izbeigðanu Latvijas Republikâ", kas paredzçja likvidçt LPSR VDK. 

 

Pirms trîs gadiem, 2019. gada maijâ, Dr. hist. Ainârs Bambals, Latvijas Nacionâlâ archîva Latvijas Valsts archîva eksperts, rakstîja þurnâlâ “Jurista Vârds”, ka “Latvijâ bijuðâs Latvijas PSR (turpmâk – LPSR) VDK dokumenti saglabâjuðies fragmentçti, dokumentu pâròemðanas process lîdz ðim nav bijis pârskatâms, nav zinâms – kâda veida dokumentus un cik skrupulozi atbildîgâs institûcijas tos ir pâròçmuðas. Laikâ no 1991. gada septembra lîdz 1993. gada beigâm tie tika sadalîti starp valsts institûcijâm – Latvijas Valsts archîvu (turpmâk – LVA), Prokuratûru, Latvijas Republikas Augstâko padomi (turpmâk – LR AP), Totalitârisma seku dokumentçðanas centru (turpmâk – TSDC), Iekðlietu ministriju (turpmâk – IeM), vçlâk Policijas akadçmiju”.

 

Lai kontrolçtu likvidçtâs LPSR VDK operatîvâs darbîbas izbeigðanu un pâròemtu tâs îpaðumu, tika izveidota speciâla LR AP komisija, kuºa nodarbojâs ar jautâjuma juridisko pusi, izveidoja komisiju sarunu veðanai ar PSRS VDK u.c. Lai paveiktu visu vajadzîgo, AP komisija darbam varçja pieaicinât speciâlistus.

 

1991. gada vasaras nogalç un rudenî Valsts archîvu ìenerâldirekcija ( VAÌ), kuºai LR AP bija uzdevusi pâròemt LKP un VDK dokumentus, izveidoja vienu vienotu “Latvijas Komunistiskâs partijas un LPSR Droðîbas komitejas archîvu pâròemðanas komisiju”, kas pâròçma LKP un VDK dokumentus, komisijas pirmâ sçde sanâca 1991. gada 26. augustâ. Savukârt komisija 1991. gada 4. septembrî izveidoja darba grupu LPSR Droðîbas komitejas archîva dokumentu pâròemðanai. 

 

Par dokumentu pâròemðanu, par to, vai daïa no tiem netika iznîcinâti jau pirms to pâròemðanas, vai kartotçkai un citiem dokumentiem var ticçt un vai t.s. “èekas maisu” publiskoðanai bija liela jçga, diskusijas notiek joprojâm. Ir saprotams, ka esoðie VDK dokumenti neïauj veidot pilnîgi objektîvu skatîjumu, neatklâj visu informâciju par to jautâjumu, kas iedzîvotâjus interesç visvairâk – proti, par èekas ziòotâjiem, turklât arî esoðie dokumenti tiek daþâdi skaidroti. Skaidrs ir arî tas, ka, visticamâk, daïa no viòiem atkal klusiòâm strâdâ, jo lustrâcijas nebija un ðodien ðos cilvçkus var ðanataþçt un piespiest izplatît Krievijai vajadzîgus uzskatus vai darbîbas. Jâpiebilst, ka 1993. gada 16. martâ LR Augstâkâ Padome pieòçma lçmumu, saskaòâ ar kuru bijuðâs LPSR VDK dokumenti tiek nodoti AP Totalitârisma reþîmu noziegumu izmeklçðanas komisijai.1993. gada 23. maijâ  komisija minçtos dokumentus nodeva uzglabâðanai un izmantoðanai Totalitârisma seku dokumentçðanas centram (TDSC). 2006. gadâ TDSC bijuðais direktors Indulis Zâlîte  “Latvijas Avîzei” dokumentu pâròemðanas procesu komentçja: “Notikumi 1990. – 1991. g. risinâjâs tik ïoti strauji (îpaði pçc 1991. gada augusta puèa), ka Latvija nespçja organizçt vienotu taktiku VDK lietu pâròemðanas procesâ. Pastâvçja LR Augstâkâs Padomes komisija, pastâvçja LR Ministru Padomes komisija un abas katra par sevi meklçja risinâjumus, veica nesaskaòotas darbîbas, tajâ skaitâ sarunas ar PSRS VDK pârstâvjiem. Îpaði haotiska situâcija izveidojâs pirmajâs dienâs pçc puèa, kad PSRS VDK augstâkâ vadîba (Krjuèkovs) bija arestçta, bet daþâdu lîmeòu PSRS VDK priekðnieki steigðus bija devuðies atvaïinâjumos. LPSR VDK kâ PSRS VDK integrçta sastâvdaïa faktiski palika bez vadîbas”.

 

Tâdçï uz îsu sarunu aicinâjâm vienu no toreizçjâs VDK darbîbas pârtraukðanas valdîbas komisijas locekïiem,  pensionçto juristu un bijuðo Iekðlietu ministrijas (IeM) operatîvo darbinieku, bijuðo Rîgas tiesas apgabala prokuroru Klementiju Rancânu.

 

Klemetijs Rancâns, vaicâts, kâ savulaik izlçma strâdât padomju milicijâ, pastpastîja, ka vidusskolas laikâ dzîvojis pie radinieka Rîgâ, strâdâjis, lai varçtu iztikt, tâpçc mâcîjâs vakarskolâ. Tad viòu iesauca armijâ, un vidusskolu jauneklis pabeidza jau pçc armijas. Milicijai bija kopmîtnes, vajadzçja kâdu profesiju, tâdçï aizgâjis mâcîties uz Pârdaugavas milicijas skolu, kurâ mâcoties, alga tika saglabâta un kur apguvis operatîvo un izmeklçðanas darbu. Strâdâjis milicijâ un ar laiku kïuvis skaidrs, ka bez augstâkâs izglîtîbas pie augstâkas pakâpes un lielâkas algas netiks, bet jau bija ìimene, piedzimis bçrniòð. Tâdçï Rancâna kungs iestâjies Maskavas Juridiskâs augstskolas Minskas filiâlç, kur neklâtienç mâcîjies vairâk nekâ èetrus gadus.

 

Kâ kïuvât par èekas dokumentu pâròemðanas grupas vadîtâja vietnieku?

Tolaik biju Augstâkâs Padomes deputâta Viïa Selecka palîgs, jo biju nodiençjis jau 25gadus, biju izdienas pensijâ, vçlâk savu darbu iekðlietu sistçmâ atjaunoju. Tolaik dzîvoju laukos, Baldonç, kur nebija telefona. Izrâdâs, Seleckis vçlçjâs, lai es kïûtu par dokumentu pâròemðanas grupas vadîtâju, bet uzreiz mani nevarçja sameklçt, tâdçï par vadîtâju kïuva jurists Aivars Borovkovs, kurð savulaik bija kâ mans skolnieks, ministrijâ apgûstot izmeklçðanas praktiskâs lietas. Kad aizbraucu uz Rîgu, uzzinâju, ka esmu iecelts par ðîs grupas vadîtâja vietnieku. Dokumentu pâròemðana bija manâ ziòâ, visus brîdinâju, ka nekâdas paðdarbîbas nedrîkst bût un sekoju, lai tie visi tiek savâkti un nodoti tâlâk. Tiesa gan, visus dokumentus, kas bija saistîti ar kadru lietâm, pâròemt man neizdevâs, jo gan no Maskavas, gan vietçjâs VDK augstas pakâpes virsnieki centâs iejaukties, un VDK dokumentu sûtîðana uz Maskavu sâkâs vçl pirms sâka strâdât mûsu grupa.

 

Ar dokumentu pâròemðanu, sakârtoðanu un nodoðanu strâdâju aptuveni pusotru gadu, biju pâròçmis arî Informâcijas centra skaitïojamâs iekârtas lielos diskus.  Viss tika likts seifos, tie piepildîja veselu telpu. Tomçr kâdu dienu, kad atnâcu uz darbu, bija pazuduði pâròemtie datori.

 

Kâ tas bija iespçjams?

No Maskavas bija ieradies kâds VDK ìenerâlis. Dienu iepriekð viòð ieradâs pie manis un lûdza atdot piecus datorus, lai aizvestu uz Maskavu. Ðajos datoros bija aìentu uzskaite, jau biju sarunâjis datu atðifrçðanu.  Ìenerâlim  rakstiski atbildçju, ka tas nav iespçjams, to izveðanai man bûtu vajadzîgs Ministru Padomes rakstisks rîkojums. Tovakar no darba aizgâju ap astoòiem vakarâ, bet, kad nâkamajâ dienâ ierados, datoru vairs nebija, man darîja zinâmu, ka tie jau aizvesti uz Maskavu – rîkojums bijis jau iepriekðçjâ vakarâ, ar toreizçjâ Ministru Kabineta priekðsçdçtaja Ivara Godmaòa rezolûciju izvedamajiem datoriem nodroðinâta speciâla apsardze, ar kuru datori jânogâdâ lîdz vilcienam uz Maskavu. Mûsu apsardzei çkâ dots rîkojums to neaizturçt un nekontrolçt. Kad no rîta ierados darbâ, datori jau bija ceïâ uz Maskavu. Es ðo Godmaòa rîkojumu neredzçju. Ar vârdu sakot, datori tika aizvesti, kamçr manis nebija, neko vairs nevarçju darît. Arî èekisti sacîja, ka bijis Godmaòa parakstîts dokuments, bet, kâ jau sacîju, es to nekad neesmu redzçjis.

 

Vai, jûsuprât, tiem grupas dalîbniekiem, kas nodarbojâs ar dokumentu pâròemðanu, bija iespçjas kaut ko iznest, iznîcinât vai viltot èekas dokumentus, lai pçc tam ðantaþçtu savervçtos èekas aìentus jeb ziòotâjus?

Visiem èekistiem bija tiesîbas tajâs telpâs nâkt divdesmit èetras stundas diennaktî, çkâ neatradâs tikai dokumentu pâròemðanas grupas dalîbnieki. Grupas darbinieki neko nevarçja iznest, bet èekisti to varçja izdarît un manuprât noteikti to darîja. Liela kïûda bija tâ, ka ðos èekistus nevarçja kontrolçt, un es tur neko nevarçju darît. Viòi nâca un gâja, kâ gribçja, galu galâ visu noteica mûsu grupas vadîtâjs. Domâju, ka viòð bija godîgs cilvçks, bet viòam bija jâdara tâ, kâ vajadzçja, jo neaizmirsîsim, ka savulaik, astoòdesmito gadu beigâs, viòð bija PSRS Prokuºatûras speciâlâs izmeklçðanas grupâ t.s. Uzbekistânas korupcijas lietâ un, manuprât, ðîs grupas izmeklçtâjiem bija vajadzîgs speciâlâs pielaides darbam tajâ.

 

Vai domâjat, ka bijuðie èekas ziòotâji tiek ðantaþçti un viòus joprojâm izmanto Krievijas izlûkdienesti?

Jâ, domâju, ka Krievija daudzus izmanto joprojâm. Kâpçc bija tâda pretestîba lustrâcijai? Ja bûtu bijusi lustrâcija, ðantâþas iespçju nebûtu, bet manuprât tâ ir kâ ierocis Maskavai. Atjaunotâs neatkarîbas gados ir bijis ne viens vien dîvains lçmums, un ne jau visus var skaidrot ar nezinâðanu, muïíîbu vai alkatîbu.

 

Tâ dçvçtâs “èekas kartîtes” varçja bût tikai tam cilvçkam, kurð ir savervçts?

Jâ, jo savervçtajiem visiem bija kartîtes. Bija uzticîbas personas, tas bija kas cits, tiem kartîðu nebija. Vervçðana un dokumentu kârtoðana nenotika daþu stundu laikâ, bija noteikta kârtîba, kâ tas notika, bija pârbaudes un tikai pçc tam kartîti parakstîja divi priekðnieki. Turklât Latvijâ nekad nav bijuði un nebija to ziòotâju dokumenti, kuºi tika savervçti, piemçram, no Maskavas. Èekai Latvijâ bija informâcija tikai par tiem, kas tika savervçti ðeit. Domâju arî, ka to aìentu dokumenti, kuºi Maskavai bija ïoti svarîgi, tikai aizvesti no Latvijas jau agrâk. Bija arî tâdi neaktîvi aìenti, tad viòus it kâ norakstîja jeb ielika rezervç ar domu, ka gan jau kâdreiz noderçs, tad varçs atgâdinât, ka bija savervçti. Ziniet, Mâcoties Minskâ, man bija pieejam slepenajiem dokumentiem un literatûrai, izlasîju daudz, un mûs arî mâcîja, kâ vervçt aìentus, kâ kârtot dokumentus. Tâdçï esmu pârliecinâts, ka ne visiem ziòotâjiem un aìentiem, kuºi bija savervçti, dokumenti bija vai palika Latvijâ. Bet esmu pârliecinâts, ka kartîtes ir tikai tiem, kuºi piekrita savervçðanai. Cilvçkus iebiedçja, èekai bija plaðas iespçjas, un, protams, bija arî cilvçki, kuºi labprât to darîja un kaut ko papildus arî nopelnîja. Jâ, jautâjums ir, vai savervçtais nodarîja kâdu reâlu ïaunumu, bet esmu pârliecinâts, ka vervçðana nenotika un nebija iespçjama, cilvçkam to nezinot vai nepiekrîtot. Un vçlreiz varu tikai atkârtot, ka ne visiem dokumenti bija Latvijâ un ka daïu Latvijâ esoðo dokumentu paspçja izvest. Tâdçï nenotikusî lustrâcija joprojâm Latvijai ir bîstama. Juridiski mçs neko paðlaik nevaram pierâdît, tâs tiesas, kas konstatç, ka nav bijis savervçðanas un nav bijis darba èekas labâ, manuprât neko nepierâda. Tâdçï jâbût ïoti uzmanîgiem un vçrîgiem.

 

 

 


 

Atpakaï