EIROPAS LATVIEŠU LAIKRAKSTS
Latviešu uzņēmums turpina strādāt Amerikā
112795
Foto: Lindas Lukašinskas arhīvs

Taira Zoldnere    21.07.2020

 

 

Latvijas biznesa saites ar ASV kļūst arvien ciešākas, un, Latvijas uzņēmumi bieži vien strādā virzienos, kas ir maz pazīstami plašākai sabiedrībai. Digitālā dizaina uzņēmuma NRG ArtHouse vadītāja Linda Lukašinska: “Strādājot ar Kentuki pavalsts pasūtinātājiem, pandēmiju nejūtam, bet pretrasisma krize mums ir pat atnesusi jaunus pasūtinājumus”.

 

Kāpēc uzņēmuma nosaukums ir tieši NRG ArtHouse un kādās jomās darbojaties?  


Nosaukumam ir atšifrējums. Saīsinājums NRG nozīmē vārdu “enerģija”, un mēs ar to domājam mūsu komandas radošo enerģiju. Mēs nodarbojamies ar digitālā dizaina pakalpojumiem tieši biznesa sektorā. Piedāvājam identitātes un zīmola izstrādi, mājaslapu izveidi, aplikāciju izstrādi, kā arī darbu ar sociālajiem tīkliem, kas šobrīd ir ļoti aktuāli. Lielākais uzsvars tiek likts tieši uz vizuālo komponenti, bet ir nepieciešami arī IT risinājumi. Katram uzņēmumam ir sava specifika, kuŗā mums nepieciešams iedziļināties, tāpēc katram projektam veidojam atbilstošu komandu, piesaistītot speciālistus un ārpakalpojumu sniedzējus.  

 

Kā tu nonāci pie domas veidot savu uzņēmumu? Vai tas saistīts ar tavu izglītību vai iepriekšējo darba pieredzi?

 

Četrus gadus universitātē Nīderlandē studēju starptautiskās attiecības. Pēc studijām atgriezos Latvijā, strādāju programmu vadības jomā dažādu technisku nozaru uzņēmumos – sākot no uzņēmuma, kas nodarbojās ar auto ķīmiju un beidzot ar IT uzņēmumu. Atskatoties redzu, ka neviens no šiem posmiem nav bijis lieks, katra no iepriekšējām pieredzēm ir pielikusi kādu nozīmīgu pilieniņu tam, kur es un mūsu uzņēmums esam šodien. Izglītība ārpus Latvijas iedeva starptautisko pieredzi, sajūtu, ka pasaulei nav robežu - mēs varam būt Rīgā vai vēl kur citur, un mums ir iespējas strādāt ar klientiem visā pasaulē. Pieredze IT uzņēmumā iedeva pārliecību un drosmi nenobīties no techniskiem projektiem, kā arī iespēju satikt speciālistus: māksliniekus, dizainerus, programmētājus. Tieši sadarbība ar māksliniekiem man ļoti iepatikās, jo satiku ļoti daudz talantīgu grafisko dizaineru, pārsvarā jauniešus, mērķtiecīgus cilvēkus. Tā radās doma koncentrēties tieši uz vizuālā pakalpojuma pārdošanu.

 

Kā uzņēmums nonāca starptautiskā tirgū? Vai sākāt pašu mājās, Latvijā?

 

Uzņēmums ir salīdzinoši jauns, nepilni divi gadi, bet modelis un koncepts jau no paša sākuma bija virzīts uz starptautisko tirgu. Uzņēmuma modelī daudz kas ir mainījies, bet lielā vīzija ir palikusi – Latvijā, ir ļoti daudz talantīgu cilvēku, un mēs vēlamies piedāvāt Latvijas talantus pasaules tirgū. Uzņēmumā esam trīs partneri: es esmu vadītāja, kas atbild par projektu vadību un darbu ar klientiem, Ēriks Čmils atbild par vizuālo vīziju, bet Tods Smits mīt Amerikā un atbild par pārdošanas projektiem un jaunu klientu piesaisti. Jāpiebilst, ka mūsu Amerikas partneris man personīgi bija pazīstams jau 12 gadus, un es zināju, ka viņam ir interese par līdzdalību projektos Eiropā. 

 

Mēs gan ļoti labprāt strādājam arī ar vietējiem klientiem, tikai neesam veikuši nekādas īpašas kampaņas un pārdošanas centienus vietējā tirgū -  Latvijas klienti pie mums nonāk, dzirdējuši atsauksmes. 

 

Tu četrus gadus studēji ārpus Latvijas. Vai nebija vēlme palikt? Kāpēc tomēr nolēmi atgriezties?

 

Sākotnēji man bija doma, ka es varētu veidot savu dzīvi un karjeru ārpus Latvijas. Tajā laikā domāju par diplomātiju, bet dzīves pārmaiņu dēļ tomēr atgriezos Latvijā. Jāteic, atgriežoties Latvijā, ļoti gribējās atrast iemeslu būt tieši šeit, mūsu brīnišķīgajā vidē, Eiropas Savienības metropolē.  Tajā pašā laikā ir labi būt sev pazīstamā vidē, apvienojot to ar darbu ārpusē un nezaudējot saikni ar ārpasauli. Mērķis strādāt starptautiski man vienmēr ir bijis pats galvenais uzstādījums. 

 

Kas ir jūsu klienti ASV un citur?

Es joprojām visvairāk ticu tīmeklim  un cilvēciskam kontaktam. Savus pirmos klientus esam dabūjuši no sava “tīkla”, kuŗā sākām izplatīt informāciju par to, kas mēs esam, ko mēs darām un kādas problēmas varam atrisināt. Mēs sākām strādāt ar Latvijā dzīvojošiem amerikāņiem, kuŗus satiku un iepazinu, strādājot kopiestrādes uzņēmuma birojā. Attiecīgi arī mūsu galvenais “pārdošanas cilvēks” Amerikā sāka ar savu tuvāko paziņu loku, ar uzņēmumiem sev apkārt, kam bija nepieciešams izstrādāt identitāti. Tā tas ir aizgājis – ar mūsu tuvākā loka apzināšanu, un attiecīgi pēc tam ar katru projektu, darbs attīstās aizvien tālāk.

 

ASV mēs galvenokārtizteikti strādājam tieši ar Kentuki pavalsts uzņēmumiem, tur dzīvo arī mūsu uzņēmuma partneris. Kentuki varbūt nav tā vieta, par ko cilvēki uzreiz iedomājas, runājot par Ameriku -   parasti jau nāk prātā Ņujorka vai Kalifornija. Arī man bija liels pārsteigums, ka Amerikā digitālajā vidē joprojām ir tik daudz vizuāli vecmodīgu dizaina paraugu. ASV ir daudzi uzņēmumi, kuŗi ir pelnoši, strādājoši, vēsturiski, bet viņu digitālā klātbūtne internetā nav atjaunota gadiem ilgi. Šobrīd uzņēmumu īpašnieki sāk rosīties un saprast, ka kaut kas tomēr ir jāatsvaidzina un jāuzlabo, jāpadara mūsdienīgāks. Parasti viņiem pašiem nav konkrētas vīzijas, kā tam vajadzētu izskatīties. 

 

Jāteic, ka ar Amerikas klientiem ir viegli strādāt, jo viņi mums uzticas. Amerikas klienti zina, ka strādā ar uzņēmumu, kas darbojas no Latvijas – lai klients iepazītos ar mūsu komandu, izmantojam videozvanus, un, protams, e-pastu. Attālināto sadarbības modeli esam izmantojuši vienmēr, pandēmija to nav ietekmējusi.

 

Pieredze rāda, ka Eiropas klienti ir detālizētāki savās vēlmēs un vīzijā par to, ko tieši viņi gribētu redzēt. Eiropā mums nav bijuši mērķtiecīgi pārdošanas centieni, bet ir jau reālizēti projekti. Varu minēt projektu Lielbritanijā, kur mūsu stratēģiskais partneris ir IT uzņēmums, kas piedāvā sejas atpazīšanas aplikāciju Vodafone telefoniem. Tieši Covid krizes laikā viņu uzņēmums ir “uzsprādzis” - pozitīvā ziņā. 

 

ASV ir ļoti dažāda, un virtuālās klātbūtnes atšķirības no pavalsts uz pavalsti var būt pat ļoti lielas. Digitālā dizainera profesija ir gana populāra, un ir daudz mākslinieku arī Amerikā,  uz kas piedāvā savus pakalpojumus mājaslapu un vizuālās identitātes izstrādē. Vai jūtat sīvu konkurenci no vietējo aģentūru vai uzņēmumu puses?

 

Te laikam vietā teiciens, ka tas, ko neapzinies, tevi nebiedē. Protams, ka konkurence ir, bet Amerikas tirgus ir tik liels, ka pietiek vietas visiem. Vietējo konkurenci pagaidām tiešā veidā vēl neesam izjutuši.

 

Vai jūsu uzņēmums ir gājis cauri daudz un dažādiem klupšanas akmeņiem un grūtībām, vai arī šis attīstības ceļš ir bijis gana gluds?

 

Domāju, ka latviski ir ļoti pareizs vārds “uzņēmējdarbība”, jo šī darbības joma noteikti pārbauda cilvēku uzņēmību. Uzņēmībai ir jābūt katru dienu pamostoties, atkal un atkal. Domāju, ka mūsu ceļu var saukt par akmeņainu, bet tajā pašā laikā tas ir bijis mācību un atklāsmju bagāts. Kā vienu no mūsu lielākajām priekšrocībām redzu to, ka mēs esam spējuši ļoti ātri mācīties, uzklausīt kritiku, saprast, ka tu “skrien ar galvu sienā”, kaut gan blakus ir durvis. Sākotnēji bijām iedomājušies, ka mūsu produkts būs digitālās illustrācijas, dažādi zīmēti tēli animācijām un spēlēm, bet pēc kāda pusgada sapratām, ka šī nav tā joma, kuŗā mēs mākam un varam pārdot. „Mūsu tīkls” ir biznesa vide, un cilvēki pie mums gribēja pasūtīt tieši mājaslapu dizainu. Sākumā tas bija kā papildu darbs, bet kādā brīdī sapratām, ka tieši šis ir virziens, kuŗā mums jāstrādā.

 

Kā veidojat savu cenu polītiku?

 

Vadoties pēc vietējā tirgus situācijas, meklējam līdzsvaru. Ir atsevišķi projekti, kam varam piedāvāt draudzīgāku cenu, jo gribam, lai uzņēmumi būtu ieinteresēti izmēģināt sadarbību ar NRG ArtHouse, kas ir viņiem nepazīstama, jauna kompānija.

 

Vai vari minēt kādu konkrētu veiksmīgu projektu, kas sagādājis prieku un gandarījumu? 

 

 

Tieši šobrīd strādājam pie interesanta projekta, kas īstenībā ieskicē arī mūsu nākotnes vīziju. Sadarbībā ar partneri, sabiedrisko attiecību aģentūru ASV, reālizējam projektu Kentuki pavalsts Luisvillas pilsētas pašvaldībai. Pašvaldības pārziņā ir vēsturisks tvaikonis “Belle of Luisville”, kas kursē pa Ohaijo upi, un viņi mums ir uzticējuši savas mājaslapas izveidi. Projekts ir interesants ar vizuālo pievilcību un vēsturisko nozīmību, jo šis ir visvecākais upju tvaikonis ASV, kas joprojām darbojas. No otras puses, tieši sadarbība ar valstisku institūciju, kas mums būtu grūti sasniedzama no Latvijas, ir ļoti nozīmīga, tāpēc vietējie sadarbības partneri ir tik svarīgi.

 

Esat veidojuši dizainu Absolut Vodka reklāmai Austrālijā un Bombay Sapphire džina pudelēm. Kā nonācāt pie šiem projektiem?

 

Mēs gribam uzturēt mūsu uzņēmuma radošo pusi, kuŗu reizēm grūtāk izpaust biznesa projektos, strikti pieturoties pie zīmola vadlīnijām. Tāpēc veicinām mūsu mākslinieku dalību dažādos konkursos, kuŗos uzvaras gadījumā, var iegūt arī reālus klientus. Šāds veiksmes stāsts bija Absolut Vodka īpašais Sidnejas iepakojums. Neviens no mums Austrālijā nav bijis, bet atcerējāmies to, kas mums asociējās ar Austrāliju, ar Sidneju - bērnībā, ieskandinot Jauno gadu, pa televīziju vienmēr rādīja Austrāliju, kur tas atnāca vispirms, un Jaungada prieku un uguņošanu arī atainojām šīs pudeles dizainā.

 

Pasaule šobrīd dzīvo pandēmijas apstākļos, ekonomika cieš. Kā šie apstākļi ir ietekmējuši jūsu uzņēmumu?

 

Pandēmijas laikā neviens no mūsu projektiem nav apstājies, jo krizi cilvēki un uzņēmumi Kentuki izjuta daudz mazāk nekā citur pasaulē. Mūsu biznesu ir pasargājusi tieši sadarbība ar šo konkrēto reģionu. Toties tagad izjūtam, ka ir jāpiedomā par jauno pret rasisma kustības izraisīto krizi, un tai ir jāseko līdzi, strādājot starptautiskā tirgū. Klienti pie mums jau veido patriotiskus plakātus vai, piemēram, T-kreklu dizainu par melnādainu sievieti, kas pirmā ar motociklu šķērsoja Ameriku, arī dizainu T-kreklam par vienu no pirmajām afroamerikāņu hip-hopa apvienībām. Rasisma jautājumus cilvēki uztver ļoti emocionāli, un mūsu klientu vidū tieši šo krizi un satraukumu varam just pat vairāk nekā pandēmiju.

 

Pandēmijas apstākļos darbs no mājām un attālināti iegūst īpašu nozīmi. Vai tu redzi, ka Latvija varētu sekmīgi piedāvāt pasaulei attālināta darba pakalpojumus? Kādās jomās tas varētu būt?

 

Manuprāt, Latvija ir ļoti progresīva valsts informāciju technoloģiju un attālinātā darba vidē, jo mēs protampielāgoties. Mūsu iestrādes un darba kultūra tieši šajā virzienā ir veiksmīga, un es redzu, ka cilvēki sekmīgi strādā attālināti – gan bankās, gan lielos starptautiskos uzņēmumos, izmantojot video zvanus, un citas tehnoloģiju iespējas. Daudzas šīs iestrādes Latvijā tika veiktas jau pirms pandēmijas iestāšanās. Piekrītu virzienam, kas daļēji nāk no Skandinavijas un ir orientēts uz darba efektīvitāti, svarīgākais ir tas, cik daudz un efektīvi cilvēks izdara, nevis birojā pavadītās stundas. Nereti darba devējs gūst mieru, redzot, ka visi sēž savās vietās, tātad  jau laikam arī strādā. Ja darbinieku neredz, tad ir tādas kā šaubas, vai darbs tiek darīts. Tomēr pandēmija piespiedu kārtā ir likusi daudziem izmēģināt šo modeli, saprast un izvērtēt attālinātā darba priekšrocības. 

 

Kā jūs domājat turpmāk organizēt sava uzņēmuma darbu – ar vai bez biroja?

 

Līdz ar krizes pasludināšanu valstī, mēs arī sākām strādāt no mājām, un attiecīgi atteicāmies no savām biroja telpām Vecrīgā. Šobrīd strādājam attālināti, izmantojot projektu vadības sistēmu, kurŗā viss ir ļoti viegli pārskatāms. Protams, ir nepieciešams arī cilvēciskais kontakts un komandas sajūtas uzturēšana. Pirmais solis, atgriežoties normālākos apstākļos, būs ieviest iknedēļas klātienes tikšanās, lai apspriestu projektus un plānus. Tomēr šobrīd esam nolēmuši nogaidīt un nemesties ar “pilnu krūti” tradicionālajā biroja darbā. Protams, tas samazina arī uzņēmuma izmaksas. 

 

Kā tu redzi NRG Art House tālāko izaugsmi?

 

Nākotnes vīzijā noteikti gribam iekļaut arī Latviju un vairāk apzināt vietējo tirgu. Sadarbībā ar Latvijas Mākslas akadēmiju jau esam izveidojuši pasākumu jaunajiem māksliniekiem, kur sanāk kopā pat vairāki simti dalībnieku un dalās savā pieredzē. Rezultātā ir izveidojušās sadarbības ar māksliniekiem.

 

Mūsu uzņēmuma izaugsmi es redzu tieši sadarbībā ar stratēģiskajiem partneriem, kas var mūs “aizvest” pie lieliem klientiem, pie kuŗiem mums “pa taisno” būtu daudz grūtāk piekļūt. Esmu identificējusi divas stratēģiskie partneŗu grupas - IT uzņēmumi, kas nodarbojas ar techniskām lietām, un meklē vizuālos un digitālās grafikas pakalpojumus, un otra lielā grupa ir sabiedrisko attiecību aģentūras. Tās darbojas līdzīgi kā mēs, bieži vien arī viņiem nav savu dizaineru un mākslinieku, un tie tiek piesaistīti kā ārpakalpojums. Mums ir interese par izklaides un mūzikas biznesu Amerikā. Esam jau uzsākuši sadarbību ar pārdošanas aģentiem, kuŗu uzdevums ir papildus savam pamata darbam piedāvāt arī mūsu pakalpojumus un attiecīgi pelnīt komisijas naudu. Esam iestājušies Amerikas tirdzniecības organizācijās, lai varētu paplašināt savu kontaktu loku. Tā ir mūsu lielā vīzija – turpināt augt un attīstīties kā starptautiskam uzņēmumam.  


 

Atpakaļ


Apskatīt komentārus (0)



atstāj tukšu: atstāj tukšu:
vārds:

JŪSU KOMENTĀRS:


Ievadiet drošības kodu:

Visual CAPTCHA