EIROPAS LATVIEÐU LAIKRAKSTS
Daþi vçrojumi Daugavpilî
125353
Iela Daugavpils cietoksnî

Juris Lorencs    06.06.2022

 

 

Maija nogalç man bija iespçja apmeklçt Daugavpili. Iemesls, kâpçc atsaucos draugu uzaicinâjumam pievienoties viòu izbraucienam, bija jauns izstâþu nams Daugavpils cietoksnî, Marka Rotko mâkslas centrâ. Pçc vairâku gadu ilgas renovâcijas bijusî cara armijas pulveºa noliktava pârtapusi par “Martinsona mâju”. Daugavpilî dzimuðais Pçteris Martinsons (1931–2013) iegâjis mâkslas vçsturç kâ pasaulç pazîstamâkais Latvijas keramiíis. Viòð bija viens no pirmajiem mâksliniekiem, kuºð parâdîja, ka keramika nav tikai tradicionâlâs Latgales krûzes, bïodas un tautiskie sveèturi. 2013. gadâ, neilgi pirms savas aizieðanas Mûþîbâ, Martinsons lielu daïu savu darbu uzdâvinâja Marka Rotko mâkslas centram. Ðis ziedojums tagad kïuvis par pamatu vçrienîgai izstâdei “Martinsona mâjâ”. Tajâ aplûkojamas gan abstraktas monumentâlas figûras, gan trausli porcelâna darbi. Arî no daþâdiem materiâliem atveidotas dzîvas bûtnes (vârnas, lauvas, suòi) un telpiskas konstrukcijas.

 

Mâksla ir gaumes lieta. Kas vienam patîk, citu atstâj vienaldzîgu. Droði vien to paðu var teikt arî par Martinsona keramiku. Tas, kas noteikti priecç visus, - ka Daugavpils, patiesîbâ visa Latvija kïuvusi ar vçl vienu atjaunotu un sakoptu vietu bagâtâka. Marka Rotko mâkslas centrs jau labu laiku kïuvis par Daugavpils vizîtkarti, kas savu iespaidu izstaro plaðâ apkârtnç. Lîdzîgi man, cilvçki brauc uz Daugavpili, lai apmeklçtu Rotko centru, daþi pat vairâkas reizes gadâ. Neatkarîbas gados tapuðas koncertzâles Rçzeknç, Liepâjâ, Ventspilî un Cçsîs. Tomçr Rotko centrs ir îpaðs, jo pagaidâm tas ir vienîgais no jauna izveidotais vizuâlâs mâkslas centrs Latvijâ. Unikâls ir gan pats Marks Rotko ar savu mâkslu, gan cietoksnis, kas neskarts saglabâjies kopð tâ celtniecîbas laikiem 19. gadsimta sâkumâ. ASV medijos, rakstot par Rotko, parasti teikts- “immigrant from Latvia”. Tâtad “ieceïotâjs no Latvijas”. Kaut gan 1913. gada vasarâ, kad tobrîd desmit gadus vecais Daugavpils puika  Markuss Rotkoviès uzkâpa uz tvaikoòa Liepâjas ostâ un pçc divu nedçïu ilga ceïojuma ieradâs Òujorkâ, nekâdas Latvijas vçl nebija. Nebija Daugavpils, bija Dvinska vai Dinaburga. Nebija Liepâjas, bija Libava. Lîdz Latvijai vçl bija jâgaida pieci gadi. Mçs varam tikai minçt, kas bûtu noticis ar mazo Markusu, ja viòa ìimene bûtu palikusi Daugavpilî. Varbût viòð izskolotos par mâkslinieku, bet diezin vai kïûtu par pasaulç pazîstamâko Latvijas territorijâ dzimuðo cilvçku. Ïoti iespçjams, Rotko kopâ ar citiem Daugavpils ebrejiem 1941. gadâ tiktu noslepkavots Poguïankas meþâ pilsçtas pievârtç.

 

Cietoksnis ir mantojums no cara impçrijas. Arî tas, ka Marks Rotko piedzima tieði Dvinskâ, tagadçjâ Daugavpilî, vismaz pa daïai ir Krievijas “nopelns”. Jo Latgale un Daugavpils atradâs tâ saucamajâ “nometinâjuma joslâ”, territorijâ, kuºâ ebrejiem bija atïauts apmesties uz pastâvîgu dzîvi. Es iztçlojos - pagâjuðâ gadsimta sâkumâ, Pirmâ pasaules kaºa priekðvakarâ, Daugavpils droði vien bija îsta miera osta. Vieta, kur atvaïinâti cara armijas ìenerâïi labprât vçlçjâs pavadît vecumdienas. Dzelzceïi jau bija sabûvçti - ja gribi, brauc “pa taisno”, bez pârsçðanâs, uz Rîgu, Pçterburgu, Varðavu vai Berlîni. Tepat netâlu Medumos atradâs kûrorts, kur vasarâs uzturçjâs Pçterburgas aristokratija. Ap 50 % pilsçtas iedzîvotâju runâja jidiðâ. Neticami, bet laikâ starp abiem pasaules kaºiem Latvijai bija robeþa ar Poliju. Kilometrus desmit uz dienvidiem no Daugavpils sâkas tâ saucamais “Viïòas koridors”, Polijas okupçts pierobeþu reìions tagadçjâs Lietuvas un Baltkrievijas territorijâs. Vieta, kur daudzi iedzîvotâji ðodien runâ krieviski un paði îsti nesaprot, kas viòi ir-  poïi, lietuvieði vai varbût baltkrievi. Starp citu, 1939. gadâ Viïòâ dzîvoja tikai 1% lietuvieðu. Ðodien- ap 65 %. Uzskatâms piemçrs, kâ polîtiskâs pârmaiòas var mainît etnisko sastâvu.

 

Bet vai Daugavpils ir krieviska? Ir un reizç - nav. Salîdzinot ar padomju laikiem, Daugavpilî notikuðas lielas izmaiòas. Ielâs redzami vien latviski uzraksti. Veikalos, kafejnîcâs un tirgû jûs apkalpos latvieðu valodâ. Tomçr pilsçtâ dominç krievu valoda. Krievu te ir ap 50 % no visiem iedzîvotâjiem. Latvieði- 20 %, poïi- 13 %, baltkrievi- 7 %, bet 10 %- daþâdu tautîbu (lietuvieði, ukraiòi, èigâni, ebreji utt.) sajaukums. Diemþçl daudzi poïi un jo îpaði baltkrievi ir pârkrievojuðies. Viòi saglabâjuði savas tradicijas, nacionâlo virtuvi un baznîcu, bet valoda jau ir mainîjusies. Es biju aizbraucis uz pilsçtas nomali, tâ saucamo “Íîmiíu rajonu”, lai apskatîtu nesen uzcelto Dieva þçlsirdîbas Romas katoïu baznîcu. Bija Debessbraukðanas diena, kas ðogad iekrita 26. maijâ. Svçtâ mise un sprediíis skançja poïu valodâ. Pie dievnama durvîm piestiprinâtâ plâksne skaidrâ latvieðu valodâ ziòoja, ka dievkalpojumi ðajâ baznîcâ notiek latgaliski, poliski un krieviski. Tâda ir Daugavpils reâlitâte, ar ko jârçíinâs. Atklâti sakot, ðoreiz es ar mazliet citâdâm acîm paraudzîjos uz ðo pilsçtu. Jo Ukrainâ jau vairâk nekâ trîs mçneðu notiek kaºð. Rîgâ, Liepâjâs, Cçsîs, manâ dzimtajâ Lubânâ- visur redzami Ukrainas karogi. Tie izlikti pie skolâm, paðvaldîbu çkâm, pat privâtmâju logos. Tikai ne Daugavpilî! Ðajâ pilsçtâ es neredzçju nevienu zilidzelteno karogu.

 

Bet atgriezîsimies pie keramikas. Gandrîz vienlaicîgi ar “Martinsona mâju” tika atklâta Vençcijas starptautiskâ mâkslas biennâle. Latviju tajâ pârstâv divas mâkslinieces, Ingûna Skuja no Latvijas un Melisa Breidena (Melissa Braden) no Kalifornijas, ar kopîgo zîmolu “Skuja Braden”. Viòu multimediju ekspozîcijâ, kas saucas “Tirgot ûdeni upes malâ” (Selling Water by the River), apkopoti ap 300 mâkslinieèu darbi, lielâkoties porcelâna keramika. Lîdzîgi kâ Martinsona izstâdes gadîjumâ, ðos eksponâtus grûti aprakstît vârdiem, tie jâskata acîm. Ja ne reâlitâtç, tad vismaz virtuâli, internetâ. Bet, lûk, ko raksta Òujorkâ iznâkoðâ þurnâla “ARTnews” interneta portâls artnews.com, kas Latvijas paviljonu ierindo labâko desmitniekâ: “Biennâles lielais pârsteigums ir Latvijas paviljons ar dîvainas keramikas izstâdi, ko mums piedâvâ mâkslinieèu duets Skuja un Braden. Lai arî neviena no skulptûrâm nav iespaidîgu izmçru, kâdus parasti redzam biennâles paviljonos, tâs visas pârsteidz ar savu dîvainîbu (impress by virtue of their weirdness)”. 

 

Vçl viens apliecinâjums tam, ka Latvijâ joprojâm dzimst un veidojas neparasti mâkslas talanti.

Ielâdçju...

 

Atpakaï